Yleislinja

Monipuolisuus on avain tulevaisuuteen!

Kajaanin lukio on Kainuun suurin ja yksi Pohjois-Suomen suurimpia lukioita. Lukuvuonna 2022-2023 lukiossamme opiskelee noin 600 opiskelijaa ja noin 30 kahden tutkinnon suorittajaa. Lisäksi aikuislinjalla opiskelee noin 20 opiskelijaa. Kajaanin lukio sijaitsee Vuorikadun kampuksella. Samoissa tiloissa toimii Kainuun ammattiopiston liiketalouden, hius- ja kauneudenhoitoalan sekä musiikkialan yksiköt. Yhteensä talossa työskentelee päivittäin noin 900 opiskelijaa. Vilinää siis riittää!

Lukio jatkaa perusopetuksen opetus- ja kasvatustehtävää.  Kajaanin lukiossa on monipuolinen opintotarjonta yleislinjalla ja lisäksi valtakunnallinen erityistehtävä musiikissa. Lukiossamme on laaja kieliohjelma (englanti, ruotsi, saksa, ranska, venäjä, espanja) ja monissa oppiaineissa voit opiskella valtakunnallisten opintojen lisäksi mielenkiintoisia erikoisopintojaksoja (esim. sarjakuvaopintojakso, mediapsykologia, antiikin historia, stressinhallinta- ja rentoutumisopintojakso). Kajaanin lukio tekee yhteistyötä Kainuun ammattiopiston, Kajaanin ammattikorkeakoulun ja Itä-Suomen yliopiston kanssa. Lukion opiskelija voi täydentää opintojaan sekä ammatti-, ammattikorkeakoulu- että yliopisto-opinnoilla.

Lukiokoulutus vahvistaa opiskelijan laaja-alaista yleissivistystä ja antaa valmiudet jatko-opintoja ja elinikäistä oppimista varten. Lukiossa hankittuja tietoja ja taitoja osoitetaan lukion päättötodistuksella, ylioppilastutkintotodistuksella, lukiodiplomeilla ja vastaavilla muilla näytöillä.