Musiikkilinjalla opiskelu on monipuolista ja mielekästä

Venla Huotari opiskelee viimeistä vuotta Kajaanin lukion musiikkilinjalla ja valmistuu tänä keväänä ylioppilaaksi. Jäljellä ovat viimeiset kirjoitukset parin seuraavan viikon aikana. Vaikka kurssit ovat jo käytynä, on Venla halunnut jatkaa orkesterin kanssa harjoittelua vielä kevään ajan. Poikkihuilua soittavalle Venlalle musiikki on rakas harrastus.

”Olen harrastanut musiikkia oikeastaan aina. Olin musiikkiluokalla 3-9 luokat keskuskoulussa ja jo sitä ennen Nakertajan koulussa kuorossa. Kotona on kyllä perheen kanssa laulettu paljon”, Venla kertoo.

Valmistumisen jälkeen Venlalla on suunnitelmissa välivuosi; hengähdystauko ja töiden tekoa. Musiikki tulee säilymään elämässä, vaikka ammattia Venla ei musiikista tavoittelekaan.

”Haluan, että musiikki säilyy jatkossakin rentona harrastuksena”, Venla sanoo.

Kuoro- ja orkesteriharjoitukset ovat tuoneet mukavasti vaihtelua lukiolaisen opiskelupäiviin. Omaa bänditoimintaa, esiintymisiä ja teoriaa on sopivassa tasapainossa.

”Musiikkilinjalla opiskelu on ollut monipuolista ja mielekästä. Tilat ja soittimet on uudet ja on tilaa harjoitella”, Venla sanoo.

Kajaanin lukion musiikkilinjan kuoro ja orkesteri esiintyvät paljon ja tekevät myös yhteisproduktioita esim. KAO:n Konservatorion, Kajaanin Seurakunnan ja muiden toimijoiden kanssa. Musiikkilinjan ja Konservatorion yhteisiä esityksiä ovat mm. joulukonsertit ja kuoron esitykset. Musiikkilinja tarjoaakin lukio-opiskelun ohessa elämyksiä ja kokemuksia musiikin parissa. Yksi opintojen tavoitteista on herättää läpi elämän kestävä harrastus ja kiinnostus musiikkiin.

”Musiikkilinjalle kannattaa hakea, jos on vähänkään kiinnostusta musiikkiin. Ei tarvitse olla pohjaa musiikkiluokalta peruskoulusta tai haavetta musiikista ammattina, vaan kiinnostus musiikkiharrastukseen riittää”, Venla kannustaa.