Haku musiikkilinjalle

Kajaanin lukiolla on valtakunnallinen erityistehtävä musiikissa. Musiikkilinja tarjoaa lukio-opiskelun ohessa monipuolisesti elämyksiä ja kokemuksia musiikin parissa. Kajaanin lukion musiikkilinjalla kehität omaa erikoisosaamistasi valitsemallasi tavalla. Niin teoria-aineet kuin solistiset opinnotkin antavat pohjan jatko-opinnoille. Opintojen tavoitteena on myös herättää koko elämän ajan kestävä kiinnostus ja harrastus musiikkiin.

Opiskelijoitamme jatkaa opintojaan mm. Sibelius-Akatemiassa, ammattikorkeakoulujen ja konservatorioiden eri musiikkilinjoilla sekä yliopiston musiikkikasvatuksen koulutusohjelmissa.

Musiikkilinjalle valitaan vuosittain 20 uutta opiskelijaa peruskoulun päättötodistuksen (max. 10 pistettä) ja pääsykokeen (max.10 pistettä) perusteella.

Musiikkilinja

Musiikkilinjan esittelyvideo Ohita upotus: Musiikkilinjan esittelyvideo
  • Musiikkilinjan opinto-ohjelma pitää sisältää vähintään 24 opintopistettä aineopintoja seuraavasti:

•  5 pakollista musiikkilinjan opintojaksoa ja
    •  vähintään 2 kuoro-opintojaksoa ja
    •  vähintään 2 orkesteriopintojaksoa ja
    •  vähintään 3 valinnaista musiikkilinjan opintojaksoa.

Lisäksi musiikkilinjalainen opiskelee 1–2 valtakunnallista pakollista musiikin opintojaksoa ja 1–2 valtakunnallista pakollista kuvataiteen opintojaksoa (yhteensä 3 valtakunnallista pakollista opintojaksoa).

Musiikkia painottavana opiskelijana olet oikeutettu halutessasi vähentämään valtakunnallisessa tuntijaossa säädetyistä pakollisten opintojen määristä yhteensä 16 opintopistettä. Sinun tulee kuitenkin suorittaa vähintään puolet lukion jokaisen pakollisen oppiaineen pakollisista opinnoista.

• Musiikkilinjan pääsykoe pidetään toukokuussa musiikkilinjan tiloissa.
    Pääsykokeeseen kutsutaan kaikki musiikkilinjalle hakeneet hakukelpoiset hakijat. Saat kutsun kokeeseen kirjeitse yhteishaun hakemuksessa antamaasi postiosoitteeseen. Kutsukirjeessä annetaan tarkemmat ohjeet pääsykoetta varten.

•  Kyselylomakkeen täyttäminen
    •  Vapaavalintainen kappale esitettävä pääsykoetehtävänä (soittaen ja/tai laulaen, voit itse valita)
    •  Lyhyt nuotinlukutehtävä soitettuna pääinstrumentilla (oma instrumentti mukaan)

Musiikkiluokassa on piano ja bänditoiminnan perusvarustelu (rummut, sähköbasso, sähkökitara ja tarvittavat vahvistimet). Orkesteri-instrumenteista löytyy kontrabasso. Nämä kaikki ovat käytettävissäsi. Mikäli soitat jotain muuta instrumenttia, ota omasi mukaan.

Jokaiselle kokelaalle on varattu aikaa n. 15 minuuttia.

• Pääsykokeesta voi saada enintään 10 pistettä, jotka lasketaan peruskoulun päättötodistuksen lukuaineiden keskiarvon kanssa yhteen. Tiedot musiikkilinjalle päässeistä ilmoitetaan yhteishaun valintojen julkaisupäivänä kesäkuussa.