Lukiodiplomit

Opiskelijan on mahdollista suorittaa lukiodiplomi ja osoittaa erityistä osaamistaan ja harrastuneisuuttaan pitkäkestoisen näytön perusteella niissä oppiaineissa, joissa ei järjestetä ylioppilaskirjoituksia.  Lukiodiplomin voi suorittaa musiikissa, kotitaloudessa, kuvataiteessa, käsityössä, liikunnassa, mediassa, tanssissa ja teatterissa.
Lukiodiplomi suoritetaan yleensä kolmannen opiskeluvuoden aikana. Lukiodiplomin suorittamisesta saa lisätietoa kyseisen aineen opettajalta.

Lukiodiplomista voi olla hyötyä jatko-opintoihin pyrittäessä, esim. liikunnan lukiodiplomin suorittamisesta saa liikuntapedagogiikan hakukohteessa soveltuvuuskokeen yhteydessä 1-5 pistettä. Liikuntapedagogiikan tutkinto-ohjelma Opintopolussa.

Lukiodiplomista saa erillisen todistuksen, joka annetaan ylioppilastutkintotodistuksen yhteydessä.