Opiskelijat istuvat uusissa tiloissa pöydän ääressä

Hakeminen

Voit hakea lukioon, kun olet suorittanut perusopetuksen oppimäärän. Opiskelijat valitaan perusopetuksen päättötodistuksen seuraavien oppiaineiden arvosanojen aritmeettisen keskiarvon osoittamassa järjestyksessä: äidinkieli ja kirjallisuus, toinen kotimainen kieli, vieraat kielet, uskonto tai elämänkatsomustieto, historia, yhteiskuntaoppi, matematiikka, fysiikka, kemia, biologia, terveystieto ja maantieto.

Kajaanin lukion keskiarvorajat ovat:

• yleislinja 7,00
  • musiikkilinja 7,00 + pääsykoepisteet 1 – 10 p.

Mikäli hakijoita on enemmän kuin aloituspaikkoja, vaadittava keskiarvo voi nousta korkeammaksi kuin 7,00.

Kajaanin lukion hakuopas 2024

Tutustu Kajaanin lukioon

Kajaanin lukion esittelyvideo Ohita upotus: Kajaanin lukion esittelyvideo
  • Yhteishaku syksyllä 2024 alkavaan koulutukseen on 20.2. – 19.3.2024. Hakemus on jätettävä viimeistään 19.3.2024 klo 15.00 mennessä osoitteessa opintopolku.fi. Hakulomakkeeseen merkitään omiksi hakutoiveiksi kaikki Kajaanin lukion koulutuslinjat, joille haet. Valittavissa on yleislinja ja musiikkilinja.

Kajaanin peruskouluista Kajaanin lukioon hakevat täyttävät henkilötiedot sekä ainevalinnat sähköisesti Wilman kautta. Muilta paikkakunnilta Kajaanin lukioon hakevat täyttävät Kajaanin lukion ainevalintakortin ja Opiskelijan tiedot -lomakkeen. Saat ainevalintakortin ja lomakkeen omalta opoltasi tai voit tulostaa ne Kajaanin lukion verkkosivustolta kohdasta Hakulomakkeet.

Kajaanilainen, peruskoulussa opiskeleva hakija täyttää henkilötiedot ja ainevalinnat omassa koulussa opinto-ohjaajan johdolla. Muilta paikkakunnilta Kajaanin lukioon hakevat palauttavat lomakkeet Kajaanin lukiolle 22.3.2024 mennessä.

Jos keskiarvosi riittää Kajaanin lukioon, sinut sijoitetaan ylimmän (1.) hakutoiveesi mukaan: esim. jos lukiomme yleislinja on 1. sijalla, sijoitus tapahtuu sille, vaikka 2. sijalla olisi musiikkilinja. Hakutoiveita ei voi muuttaa hakuajan jälkeen.

• Pääsykoe musiikkilinjalle

Musiikkilinjan pääsykoe on maanantaina 13.5.2024.

Pääsykokeeseen kutsutaan kaikki musiikkilinjalle hakeneet hakukelpoiset hakijat. Saat kutsun kokeeseen kirjeitse yhteishaun hakemuksessa antamaasi postiosoitteeseen. Kutsukirjeessä annetaan tarkemmat ohjeet pääsykoetta varten.

Opiskelijavalinnan tulokset

Saat tiedon opiskelupaikasta kirjeitse aikaisintaan 13.6.2024. Jos olet antanut sähköpostiosoitteesi nettihakemukseen, saat tulokset myös sähköpostiisi.

Kajaanin lukion opiskelijoiksi valittujen nimet julkaistaan valintatulosten julkaisupäivänä Kajaanin lukion sivuilla (ainoastaan hakulomakkeella nimenjulkaisuun luvan antaneiden). Valittujen nimilista julkaistaan myös lukion ylätasanteen ulko-ovessa valintatulosten julkaisupäivänä.

Lukiopaikan vastaanottaminen

Kaikille opiskelupaikan saaneille postitetaan päätös opiskelupaikasta. Mukana on ohjeet paikan vastaanottamisesta sekä opintojen alkamisesta. Opetushallitus lähettää 13.6.2024 alkaen sähköpostiviestin opiskelupaikan saaneille. Viestissä olevan linkin kautta voit ottaa opiskelupaikan vastaan sähköisesti. Ota vastaan opiskelupaikkasi mahdollisimman pian valintatiedon saatuasi ja viimeistään 27.6.2024.